Op de meeste gebieden is de aandrijftechniek ‘volwassen’ en vindt er relatief weinig innovatie plaats. Innovatie in de branche komt momenteel vooral voort uit automatisering en procesbesturing. Volgens ABN AMRO moeten bedrijven in de aandrijftechniek nu echter de sprong gaan maken naar digitalisering. Het zijn vooral de eindafnemers, zoals industriële producenten, die deze beweging afdwingen.
De Nederlandse markt voor elektrische aandrijfsystemen is goed voor een jaarlijkse omzet van 1,5 miljard euro en bestaat uit ruim 300 bedrijven. Aandrijvingen bevinden zich dan ook overal. Ze zitten in de bagageloopbanden op luchthavens, in de sluizen en waterkeringen die onze voeten drooghouden en in de sorteermachines van postbedrijven. Op de meeste gebieden is de aandrijftechniek ‘volwassen’ en vindt er relatief weinig innovatie plaats. Innovatie in de branche komt momenteel vooral voort uit automatisering en procesbesturing. Vooral de eindafnemers, zoals industriële producenten, zijn nu bezig met de sprong naar digitalisering. Zij zijn bezig hun productielocaties om te vormen tot een ‘digitale fabriek’, waarbij alle processen digitaal aan elkaar worden geknoopt en waar alles continu wordt gecontroleerd en bijgestuurd.
Grote internationale fabrikanten
Grote afnemers als machinebouwers en industriële producenten streven naar een steeds hogere efficiency, minder stilstand en lagere onderhoudskosten. Dat betekent onder meer dat onderhoud aan aandrijvingen voorspelbaar moet zijn. Bij voorkeur wordt pas onderhoud gepleegd als het echt nodig is, in plaats van periodiek. Voor dit predictieve onderhoud zijn slimme aandrijfsystemen nodig die via sensoren data verzamelen, analyseren en interpreteren. Deze gebruiksdata ontbreken bij veel mkb’ers, in tegenstelling tot grote, internationale fabrikanten die volop investeren in sensortechnologie, simulatie en big data-analyse. Hiermee hebben zij volgens ABN AMRO een steeds grotere voorsprong op kleinere spelers in de branche.
Aansluiten bij ecosystemen wereldspelers
De vraag naar predictief onderhoud en de opkomst van de digitale fabriek heeft gevolgen voor het verdienmodel van alle spelers in de aandrijftechniek. Grote, internationale fabrikanten nemen het voortouw: zij hebben het geld, de data en kennis om met digitale totaaloplossingen in te spelen op wensen van afnemers. “Voor grote internationale spelers zal de consolidatie verder versnellen, met als gevolg dat de markt wordt gedomineerd door een klein aantal zeer grote spelers. Voorwaartse integratie is voor het mkb daarentegen zeer kostbaar. Om te overleven, moeten zij aanhaken bij het ecosysteem van wereldspelers”, vertelt David Kemps, Sector banker Industrie van ABN AMRO. “Zo evolueert de branche van een keten van onafhankelijke bedrijven naar een ecosysteem rond internationale fabrikanten. Groothandelaren, aandrijfspecialisten, systeemintegrators en onderhoudsbedrijven kunnen zo meeliften op gebruiksdata, digitale technieken en systemen van grote spelers. Zo krijgen ze de kennis, ervaring en technische ondersteuning om klantspecifieke oplossingen te leveren met meer toegevoegde waarde.”
De Wilvo Group brengt alle verspanende activiteiten op één nieuwbouwlocatie in Bergeijk samen. Het gaat om GFM, Van den Broek, …
De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ werpt vruchten af. Het aantal Nederlanders dat bekend is met de sector is sinds …
Dymato, leverancier van hoogwaardige metaalbewerkingsmachines en cobots, is failliet verklaard. Afgelopen dinsdag is het faillissement uitgesproken bij de Rechtbank Midden-Nederland. …
De Nevi Inkoopmanagersindex is over december 2024 met maar liefst twee punten verbeterd, van 46,6 naar 48,6. De productie daalde …