De Rabobank is voorzichtig positief over de groeiverwachting voor de machine-industrie. In de eerste helft van 2016 daalde de productie met ruim 5%. Deze daling werd onder andere ingegeven door een groeivertraging van de machinebouw ten behoeve van de high–tech-eindmarkten.
Ondanks de huidige tegenvallende groei is de Rabobank voorzichtig optimistisch over de groeivooruitzichten voor de machinebouw voor de komende jaren. De groeiverwachting voor 2017 is 2%.
Volgens de Rabobank liggen er voor de machinebouwers kansen in de opkomende markten in bijvoorbeeld Azië. Het aantal koopkrachtige consumenten in deze regio’s groeit snel en het investeringsniveau van bedrijven is, afhankelijk van de deelmarkt, aantrekkelijk. Het exportaandeel van Azië bij de machinebouwers voor de foodindustrie is al 18%. Ook het belang van markten in Latijns-Amerika en Afrika neemt toe.
In de verdere automatisering en robotisering (smart industry) liggen eveneens kansen voor de machine-industrie, aldus de bank.
Uitdagingen
De bank ziet ook uitdagingen. Hoewel de machine-industrie de opgaande lijn te pakken heeft, kent de branche een aantal uitdagingen. Innovatiekracht is cruciaal. Ondernemers die snel klantspecifieke totaaloplossingen kunnen bieden, hebben een streepje voor. En samenwerken in ketens of netwerken vergroot de mogelijkheden tot succesvol innoveren, aldus de bank.
Daarnaast zullen ook de MKB-bedrijven (nog) meer de exportmarkt moeten opzoeken. Een derde aandachtspunt is personeel. De mogelijkheden van ICT en de transitie van de industrie naar ’smart industry’ vragen andere competenties van het personeel.
Aanstaamde dinsdag dingen vindt er bij Heidenhain in Ede een unieke en gratis workshop plaats. Tijdens deze sessie kunnen bedrijven …
De Nederlandse industriële bedrijven die vallen onder het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) zijn in de periode 2021-2023 gemiddeld genomen minder …
Van 22 tot 25 oktober 2024 vindt de 27e editie van EuroBLECH plaats in Hannover, waar de internationale plaatbewerkingsindustrie bijeenkomt …
Mkb-bedrijven in de maakindustrie hebben moeite om de transitie naar een circulaire economie te realiseren. Circulariteit vraagt van deze doelgroep …