20 september 2022 - 10 min leestijd

Succesvolle comeback van AMB

AMB, de internationale beurs voor metaalbewerking heeft vorige week 64.298 bezoekers verwelkomd. De 1.238 exposanten van over de hele wereld – waarvan ongeveer 25 procent van buiten Duitsland – presenteerden een verscheidenheid aan innovaties, producten, diensten en concepten. 

“We zijn terug in het spel! Vijf dagen AMB. Vijf dagen vol diepgaande interacties, het ontmoeten van bekende gezichten en het leggen van nieuwe contacten. De positieve feedback van onze exposanten geeft in de eerste plaats aan dat juist deze interacties beurzen zoals AMB onmisbaar maken”, aldus Roland Bleinroth, voorzitter van Messe Stuttgart. “De comeback na de lange pauze was hard nodig voor de metaalverwerkende industrie – en een groot succes. Het aantal bezoekers was indrukwekkend en voor ons als organisatoren waren de volle zalen ook erg motiverend.”

Digitalisering, Automatisering, Duurzaamheid – deze onderwerpen stonden dit jaar hoog in het vaandel. Met name nieuwe elementen zoals de Trend Lounge met zijn focusdagen over thema’s als klimaatverandering, de SmartFactory met de presentatie van geautomatiseerde processen of de self-guided tours voor een individueel beursbezoek, waren allemaal erg populair bij de bezoekers.

Gunnar Mey, Division Director Trade Fairs & Events bij Messe Stuttgart, was blij met de voortgang van AMB: “Na de onderbreking in 2020 werd AMB 2022 op het juiste moment op de juiste plaats en met het meest geschikte concept opnieuw gelanceerd. De loyaliteit van de sector aan zijn toonaangevende beurs is indrukwekkend. We willen alle exposanten, bezoekers en onze partners onder de brancheverenigingen en de media bedanken.“

Aankoopbeslissing

AMB 2022

Uit heel Europa stroomden vakbezoekers naar Stuttgart. Zo’n 18 procent kwam uit het buitenland, iets meer dan bij AMB vier jaar geleden (17 procent). In totaal werden bezoekers uit 71 landen geregistreerd. Na Duitsland kwam de grootste aanwezigheid uit Zwitserland, Oostenrijk, Scandinavië, Italië, Frankrijk en Nederland. Van de Duitse bezoekers kwam 65 procent uit Baden-Württemberg en nog eens 18 procent uit Beieren. Het grootste deel was actief in de machinebouw (37 procent), metaalbewerking (23 procent), de auto-industrie en voertuigbouw (18 procent), metaalconstructiebedrijven (13 procent) en gereedschapsbouw en matrijzenbouw (11 procent) waren ook aanwezig.

Veel exposanten rapporteerden een hoge kwaliteit bezoekers. Het bewijs zit in de cijfers: 73 procent gaf aan dat ze een essentiële, participerende of adviserende rol hadden bij aankoopbeslissingen. Een op de tien was lid van de raad van bestuur, senior management of algemeen management van hun bedrijf. 38 procent werkte in productie, productie of kwaliteitsborging, nog eens 10 procent in ontwikkeling en 8 procent in constructieontwerp.

Op het gebied van machines was meer dan de helft van alle bezoekers (53 procent) geïnteresseerd in freesmachines, 41 procent ook in draaibanken en draaiautomaten. Voeg daarbij de geïnteresseerden in slijpmachines en gereedschapsslijpmachines (19 procent), boormachines (15 procent) en flexibele productiecellen, systemen en bewerkingscentra (14 procent).

Als het om producten en diensten gaat, waren CAD/CAM/CAE met 32 procent en bewerkingsgereedschappen (29 procent) het meest gewild. Ze werden gevolgd door opspangereedschappen (25 procent), werktuigbouwkunde en productiesoftware (22 procent) en robots, werkstuk- en gereedschapshandling (22 procent).

AMB Start-up

AMB richtte zich ook op jongeren en jonge ondernemers: naast de speciale show voor jongeren die gericht is op het werven van jonge professionals, presenteerden startups en jonge bedrijven hun innovaties in de startup-ruimte en op de collectieve stand gesponsord door het federale ministerie voor Economische Zaken en Klimaatactie (BMWK). Daarnaast werd zaterdag in de Trend Lounge de “AMB Start-up 2022” gekozen door een spraakmakende jury, die unaniem verklaarde: “Het format met de pitches van 15 minuten past uitstekend bij AMB. Er waren een aantal geweldige ideeën. De gepresenteerde oplossingen waren allemaal erg goed. De onderwerpen waren afgestemd op de machines en bedrijven die aanwezig waren op AMB, het was erg vermakelijk om naar te luisteren. Er zullen vast nog een aantal verdiepingsbijeenkomsten volgen.”

Na de pitches werd gemineers met zijn “Digital twin technology for the shop floor” als winnaar gekozen. Vincent Gerretz, mede-oprichter en algemeen directeur, was erg blij met de erkenning: “Voor ons als jonge start-up is deze erkenning echt nuttig. In dit vroege stadium is het van belang om contacten te leggen met de sector, bewustwording te genereren en met anderen om te gaan. We zijn ontzettend blij met deze prijs.”

Reacties

Michael Blank, Director Marketing & Communication, CERATIZIT: “Na de Covid-pauze waren het bijwonen van AMB en de persoonlijke interactie met klanten een echt hoogtepunt. Ondanks alle formaten en nieuwe mogelijkheden van digitale verkoop blijft het persoonlijke contact op een beurs essentieel om wederzijds vertrouwen te creëren en te bevorderen. Dat dit ook voor klanten geldt, bleek uit de hoge bezoekersfrequentie op onze stand en de vele interessante gesprekken. We vonden het belangrijk dat we ons blijven profileren als dé solution provider in de chippingsector. Naast veel technische onderwerpen was “duurzaamheid” voor ons het hoogtepunt. De bijeenkomsten bij AMB hebben ons laten zien dat de weg die we hierin hebben gekozen absoluut de juiste is.”

AMB 2022

Matthias Rapp, Head of Marketing Global, CHIRON Group SE: “AMB is een van de belangrijkste beurzen om in contact te komen met onze klanten. De uitstekende kwaliteit van interactie en de bevrijde stemming na vier jaar gedwongen pauze voelde voor alle deelnemers merkbaar goed. We zijn ook blij dat we met de Mikro5 de geest van de huidige tijd hebben weten te vangen. Een freesmachine die minder energie verbruikt dan een koffiemachine was voor veel van onze klanten een absoluut hoogtepunt.”

Irene Bader, Executive Officer Global Marketing, CMO, DMG MORI: “Wij – en ik persoonlijk – hebben bij AMB meer dan ooit gezien hoe belangrijk persoonlijke ontmoetingen zijn. Voor ons was het de eerste grotere beurs van de sector sinds 2019. Daarom ben ik meer dan tevreden over de vele bezoekers, voornamelijk uit de Duitstalige landen, op onze stand. Hun feedback bevestigde ook hoe essentieel persoonlijke interactie is. Ons doel was duidelijk: technologie toegankelijk maken. In het kader van onze campagne “We love automation“ willen we onze klanten en partners niet alleen hoogwaardige machines aanbieden, maar ook geautomatiseerde productieoplossingen.”

Christian Jung, Managing Director, GF Machining Solutions GmbH: “Al halverwege de beurs konden we zien dat we veel leads hadden e. Er was veel belangstelling voor onze nieuwe machine Mikro Mill P 800, die bijvoorbeeld bolvormen produceert met een hoge nauwkeurigheid van 2 tot 4 micrometer. De klanten reageerden ook zeer positief op de digitale oplossingen die in onze machines zijn verwerkt, waardoor klanten bijvoorbeeld toegang hebben tot engineeringtijden. Ik ben natuurlijk vooral blij dat we op de beurs al machines hebben verkocht. De klanten hebben hier bij AMB de aankoopbeslissing genomen. Iedereen is blij en tevreden en we kijken uit naar de resterende dagen.”

Jasmin Herter, perswoordvoerder, Gühring KG: “Persoonlijk contact, directe interactie en waardevolle gesprekken – alles wat we zoveel jaren hebben gemist, voelt als een samenzijn van vrienden. Het feit dat Stuttgart zich heeft ontwikkeld tot de locatie van het belangrijkste internationale branche-evenement, verheugt ons des te meer omdat we een gereedschapsfabrikant uit dezelfde regio zijn. Voor Gühring was AMB 2022 enorm succesvol!“

Martin Hochmuth, Managing Director Product, E-Sales en IT, HAHN+KOLB Werkzeuge GmbH: “Voor HAHN+KOLB staat AMB 2022 in het teken van digitalisering en automatisering. Onze gereedschapsbeheersoftware met verschillende digitale oplossingen en onze systeemwerkplekken worden bijzonder goed ontvangen – waar we erg blij mee zijn. De geweldige interactie met de vele klanten en zakenpartners was een waar hoogtepunt!”

Rainer Gondek, Head of Global Marketing, INDEX-Werke GmbH & Co. KG Hahn & Tessky: “Vanaf de eerste dag van de AMB van dit jaar werden onze verwachtingen al overtroffen. We hadden al veel zeer specifieke projectaanvragen en zijn dan ook optimistisch over de after-fair business. Iedereen was blij dat we elkaar eindelijk weer op locatie bij AMB konden ontmoeten om direct en persoonlijk met elkaar in contact te komen.”

Günter Szerencses, Vice President en Head of Sales Germany, ISCAR Germany GmbH: “AMB is een van de belangrijkste beurzen voor ons, vooral voor de Duitse markt. De ligging in Stuttgart is perfect en de verkeersverbinding is uitstekend. Het evenement van dit jaar was uitstekend. Vrijwel alle branches en bedrijfsgroottes waren aanwezig, veel bezoekers kwamen met zeer specifieke verzoeken naar onze stand. Naast onderwerpen als productiviteit, supply chains of nieuwe technologieën, werd ons ook gevraagd naar de bijdrage van onze tools aan het verlagen van de CO2-uitstoot. Niet deelnemen aan AMB was voor ons geen optie.”

Andreas Enzenbach, Vice President Marketing en Corporate Communications, MAPAL Präzisionswerkzeuge Dr. Kress KG: “AMB is het beurshoogtepunt van dit jaar, vooral voor ons als bedrijf uit de regio. We merken een zeer positieve stemming, onze stand werd goed bezocht en we hadden veel diepgaande interacties. De bezoekers zijn nieuwsgierig naar wat we de afgelopen jaren hebben gedaan, vooral op het gebied van e-mobiliteit en vloeistoftechnologie. In tijden van zoveel negatief nieuws, voelden deze positieve signalen heel goed.”

Sven Dombrowski, Branch Manager, Nicolás Correa Deutschland GmbH: “De focus van de bezoekers van de AMB van dit jaar lag vooral op ons gepatenteerde vervangingssysteem voor boorhulzen dat wordt aangedreven door een Correa directe aandrijving van 90 kW en 3.438 Nm (S1). Een technologische oplossing die een unieke meerwaarde biedt.”

AMB 2022

Stefan Vielsäcker, Managing Director, Okuma Deutschland GmbH: “Voor het eerst waren we direct aanwezig als Okuma Deutschland bij AMB. Over het algemeen was de beurs voor ons buitengewoon succesvol. Dit komt doordat er meer bezoekers waren dan we hadden gehoopt. Voeg hieraan toe: De aanwezigen zijn zeer positief over hun bestelsituatie. De investeringsbereidheid is zeer hoog en we kregen merkbaar meer concrete verzoeken dan bij soortgelijke evenementen. Stroomvoorziening en gasvoorziening speelden een ondergeschikte rol in gesprekken. Velen benadrukten echter de schaarste aan geschoold personeel. Omdat we een geïntegreerde besturing bieden, hebben we pas sinds kort opleidingscoöperaties in Duitsland geïntroduceerd. Ook hier voorzien we een duidelijke trend naar meer automatisering. Als het werkstuk het toelaat, wordt het draaien en frezen bij voorkeur geautomatiseerd binnen een machine. Waar dat niet mogelijk is, verschuift de vraag geleidelijk naar individuele systemen, oftewel machines die alleen draaien of frezen.”

Markus Horn, directeur van Paul Horn GmbH: “Uitzonderlijk, uitstekend, echt goed. Dit zijn de voorwaarden die we krijgen als feedback van zowel onze bezoekers als onze eigen medewerkers. Ik deel dit gevoel. De tijd is helemaal rijp en we zijn blij met de vele persoonlijke contacten met onze klanten en partners. De interacties zijn zeer professioneel en doelgericht, wat ons erg optimistisch maakt. Het beheersen van de huidige situatie richt zich altijd op de onderwerpen kostenoptimalisatie, namelijk kosten per onderdeel en procesaanpassingen. HORN biedt hiervoor innovatieve oplossingen. Vooral de positieve signalen van AMB zijn belangrijk, zeker na de lange tijd zonder evenementen op locatie, zonder persoonlijke contacten of handdrukken. Vooral ons nieuwe beursconcept is nauw verwant aan productie. Naast nieuwe producten, oplossingen en processen laten we op onze stand natuurlijk live chippen op in totaal drie machines zien. Naast interessante technologische componenten, vervaardigen we ook een “Spätzle” pastapers, als een soort symbool van ons erfgoed, onze toewijding aan de locatie in (Zuid-)Duitsland en Messe Stuttgart. AMB is ons beurshoogtepunt van het jaar.”

Marco Merlino, Stand Manager, Siemens AG: “AMB is dit jaar heel goed verlopen. Onze stand was altijd vol bezoekers, we hadden goede interacties en veel hooggekwalificeerde bezoekers. Ondanks problemen in de branche, zoals onderbroken toeleveringsketens, was de stemming constant positief, de bezoekers wilden praten over toekomstige projecten, specifieke producten en duurzaamheid – we zijn gewoon blij dat AMB weer heeft plaatsgevonden”.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden