Big data is volgens Willem Kuunders, directeur van Kumatech, de volgende stap voor maakbedrijven in de Peelregio. Het draait om het meten en begrijpen van je bedrijfsprocessen om ze vervolgens te optimaliseren. Maar hoe begin je eraan? Bedrijfsleider John Jaspers sloot zich namens Kumatech aan bij Fieldlab de Peel en nodigde de deelnemers uit voor een bedrijfsbezoek. Hij kreeg het advies om gewoon klein te beginnen. En nu meet hij als pilot de data van een lasrobot voor een van zijn klanten.
Voor Kumatech is het een volgende stap om Big Data in te zetten. John Jaspers van het bedrijf: “Onze voertuigen genereren al heel veel data. We verzamelen verschillende soorten informatie en maken dagelijks rapporten. Denk hierbij aan de batterijstatus, het aantal keren dat een voertuig stil heeft gestaan en hoe vaak een voertuig teruggaat naar het laadstation. Al deze factoren dragen bij aan de performance van het proces van de klant. We willen deze data op een aantrekkelijke manier presenteren, zodat zowel wij als de klant het maximale uit deze informatie kunnen halen.”
Duwtje
Hoewel Jaspers overtuigd was van de meerwaarde van het Fieldlab, had hij vorig jaar nog niet genoeg tijd om alle bijeenkomsten bij te wonen. “We waren nog te druk met het opbouwen van ons bedrijf. En als er een proces bij de klant wordt verstoord door een probleem met onze voertuigen, dan heeft dat de hoogste prioriteit.” Dit jaar was er meer ruimte om samen te pionieren. Jaspers nodigde de deelnemers van het fieldlab uit in het nieuwe bedrijfspand van Kumatech. Hij vertelde over de kansen die hij zag in de data die zijn AGV’s al verzamelen, maar ook over de uitdagingen. Het verzamelen van data uit de AGV’s is momenteel nog een handmatig proces. Een mede-ondernemer daagde hem uit: “Waarom begin je niet klein? Exporteer de data voor één klant handmatig en schakel een data-expert in om er een dashboard van te maken.”
Pilot in de praktijk
Jaspers vond een klant bereid om deel te nemen aan de pilot. “We hebben vier volledig geautomatiseerde opslagtorens voor lasmallen geplaatst bij Meijer Metal. Onze AGV’s laden en lossen de lasrobots tussen de torens waardoor er een 24/7 productie ontstaat.” De data wordt nu geanalyseerd door Joost Berkers. Hij is data scientist bij AAE en neemt ook deel aan het fieldlab. “Samen identificeerden we een aantal key performance indicators (KPI’s) die we uit de data willen halen. Deze informatie gaan we intern gebruiken om onze AGV’s te verbeteren en delen we ook met de klant.”
Inzicht
Vroeger konden klanten vaak niet aangeven hoeveel logistieke uren er in hun bedrijf werden besteed. “Dit valt vaak onder de noemer ‘overhead’”, vertelt Jaspers. “Met de data van onze AGV’s kunnen we deze vraag straks exact beantwoorden. We weten precies wat er in een bedrijfsproces gebeurt en hoeveel logistieke handelingen er in een product zitten. Automatisering biedt inzicht. Dat geldt voor alle bedrijven. In het fieldlab kom ik in contact met ondernemers uit verschillende sectoren, maar we staan allemaal voor dezelfde uitdagingen. Door onze kennis te delen, ontwikkelen we samen innovatieve oplossingen tegen relatief lage kosten. Een samenwerking zoals Fieldlab de Peel, waar we zowel kennis halen als brengen, is een win-winsituatie voor iedereen.”
Bron: Fieldlab de Peel
Bij de tweeëntwintigste uitreiking van de Dutch Industrial Suppliers & Customer (DISCA) Awards zijn ITEQ, Lely en Masévon Group door …
Valk Welding lanceert Robot Welding as a service (Rwaas). In een tijd waarin wereldwijde concurrentie toeneemt en technisch vaardig personeel …
Ruim 6100 (hightech) professionals vonden vorige week hun weg naar de 23e editie van de Precisiebeurs om hun kennis over …
Laskar Puntlastechniek kondigt een nieuwe samenwerking aan met Soudax, specialist in micro-puntlassen. Deze samenwerking is gericht op het versterken van …