Tata Consultancy Services (TCS) heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar de inzet en resultaten van de Internet of Things (IoT) en daarbij kwam de maakindustrie als koploper naar voren. Bedrijven die in IoT investeerden, rapporteerden bovendien een omzetgroei van 80 procent.
In het kort:
De TCS Global Trend Study naar IoT, waaraan 795 managers van grote multinationals deelnamen, signaleert een enorm potentieel voor omzetgroei uit IoT, en wijst tegelijkertijd op de forse uitdagingen die er liggen voor bedrijven die over willen stappen naar een IoT-model.
In een toelichting op het onderzoek zegt Natarajan Chandrasekaran, CEO en Managing Director van TCS: “Het IoT-tijdperk is reeds begonnen, de vraag is in hoeverre bedrijven in staat zijn het potentieel van deze technologie te benutten. Onze nieuwe Global Trend Study wijst uit dat de leiders in IoT de technologie gebruiken om hun bedrijf radicaal te vernieuwen, op alle onderdelen – van bedrijfsmodel en producten tot en met de werkplek.”
Hij voegt toe: “Leiders in alle branches en sectoren moeten nu gaan nadenken over de vraag waar de kansen voor hun bedrijf liggen in een wereld van slimme, via internet verbonden ‘dingen’.”
Aanzienlijke kansen voor omzetgroei via IoT
Over de hele linie melden bedrijven die in IoT investeren een aanzienlijke omzetstijging dankzij hun IoT-programma’s – gemiddeld 15,6% in 2014. Bijna één op tien (9%) zag de inkomsten met 30% of meer toenemen.
Bestuurders zien IoT nog als groeimarkt voor hun onderneming; 12% verwacht in 2015 minstens 100 miljoen dollar in IoT te investeren, en 3% van de 795 bedrijven denkt zelfs aan minimaal 1 miljard dollar. Het onderzoek laat ook zien dat bedrijven verwachten dat hun IoT-budgetten elk jaar zullen blijven toenemen, tot 103 miljoen dollar per bedrijf in 2018, een stijging van 20%.
Ondernemingen die voorop lopen met IoT-innovatie, haalden het hoogste rendement uit hun investeringen. De succesvolste 8% procent van de respondenten, gemeten naar ROI uit IoT, meldde over 2014 een inkomstengroei van maar liefst 64%, direct te herleiden tot hun IoT-investeringen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat het volgen van klanten via mobiele apps de meest gebruikte IoT-technologie is – bijna de helft van de respondenten (47%) doet dit. Meer dan de helft (50,8%) van de IoT-leiders geeft aan in IoT te investeren om hun producten en productprestaties te volgen, terwijl maar 16,1% van de bedrijven met de laagste ROI uit IoT dat doet.
Bedrijfscultuur het grootste struikelblok
Ondanks bemoedigende cijfers over IoT-investeringen en gunstige omzetperspectieven maakt het rapport ook duidelijk dat er binnen alle sectoren nog flinke drempels zijn te nemen alvorens de belofte van IoT ingelost kan worden. De drie grootste struikelblokken zijn:
I. Bedrijfscultuur: Respondenten vinden het vooral moeilijk hun medewerkers anders te laten denken over klanten, producten en processen;
II. Leiderschap: Het is essentieel dat topbestuurders geloven in IoT en bereid zijn er tijd en middelen in te steken;
III. Technologie: Er zijn nog veel vraagtekens rond technologische issues als verwerking van Big Data, interne versus externe ontwikkeling, integratie van IoT-data met bedrijfssystemen, en beveiliging en betrouwbaarheid.
Gezondheidszorg blijft achter, Maakindustrie loopt voorop
De gezondheidszorg die volgens velen de meeste kansen biedt voor IoT-toepassingen is momenteel een van de minst ontwikkelde IoT-sectoren. Dat is een gevolg van de strenge wet- en regelgeving rond databeveiliging, die innovatie vooralsnog in de weg staat. De sector denkt in 2015 slechts 0,3% van zijn budget aan IoT uit te geven, maar verwacht dat dit percentage in 2018 met minstens 30% zal zijn toegenomen. De IoT-gestuurde zorgmarkt is in 2020 goed voor zo’n 117 miljard dollar, zo wordt voorspeld[1].
Respondenten in de Maakindustrie melden de grootste omzetgroei uit IoT: gemiddeld 28,5%, gevolgd door Financial Services (17,7%) en Media & Entertainment (17,4%). Automotive haalt de laagste inkomstengroei met slechts 9,9%.
De onderzoekers keken naar de trends in 13 sectoren en stelt vast dat grootschalige investeringen in IoT-infrastructuur en IoT-monitoring zich niet beperken tot de Maakindustrie; sectoren als Travel, Transportation en Hospitality denken dit jaar 0,6% van hun inkomsten in IoT te investeren. Media & Entertainment-bedrijven gaan 0,57% besteden – aanzienlijk meer dan het gemiddelde van 0,4% en de 0,44% voor Banking & Financial Services.
Omzetgroei Internet of Things het grootste in de VS
De inkomstengroei uit IoT is wereldwijd – alle regio’s melden over 2014 tweecijferige groeipercentages, maar Amerikaanse bedrijven rapporteren de hoogste toename: 18,8% meer dan in 2013. Europa als geheel meldt 12,9% omzetgroei, terwijl Azië-Pacific 14,1% groei boekte en Latijns-Amerika een indrukwekkende 18,3%.
VS en Europa voorop bij investeringen in Internet of Things
Noord-Amerikaanse en Europese ondernemingen investeren meer in het aanbieden van slimme, ‘connected’ producten dan bedrijven in Azië-Pacific en Latijns-Amerika.
Noord-Amerikaanse bedrijven spenderen dit jaar 0,45% van hun inkomsten aan IoT-programma’s, terwijl Europese ondernemingen 0,4% uitgeven, tegenover 0,34% in Azië-Pacific en 0,23% in Latijns-Amerika.
Gemiddeld verwachten Europese bedrijven dit jaar 93,9 miljoen dollar te investeren in IoT, waarbij de Fransen aan kop gaan (gemiddeld 138 miljoen dollar), gevolgd door Duitsland (86,2 miljoen) en Groot-Brittannië (80,9 miljoen).
Het volledige rapport en aanvullende materialen zijn beschikbaar op www.tcs.com/internet-of-things
De economische verwachtingen voor het vierde kwartaal is in twee jaar niet zo somber geweest. Dat is de conclusie van …
Kiekens, specialist in industriële stofafzuiging en luchtfiltratie, heeft zijn bestaande leveringsovereenkomst met Airbus, een van ‘s werelds grootste vliegtuigfabrikanten, verder …
Yaskawa heeft het assortiment uitgebreid op het gebied van robottoepassingen in omgevingen waar hygiëne cruciaal is. Vanuit de nieuwe robot …
Het Duitse technologiebedrijf Trumpf heeft tijdens de EuroBLECH-beurs een nieuwe lasersnijmachine op de markt gebracht, speciaal ontwikkeld voor bedrijven met …