Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer op hun terrein. Om deze intensieve samenwerking kracht bij te zetten, ondertekenden Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland, Edwin Willems, Senior Vice President VDL Groep en Karel Smits, business unit manager bij VDL Automated Vehicles op de Hannover Messe een samenwerkingsovereenkomst.
De gespecialiseerde kennis en ervaring van Siemens en VDL worden gecombineerd om voor de tweede generatie elektrische AGV’s de vereiste infrastructuren, zoals energie en netwerk, en een virtuele simulatie (de zogeheten digital twins) verder te ontwikkelen.
VDL bouwt al jaren AGV’s voor toepassing in havengebieden. Ze worden ingezet op de grootste, meest moderne containerterminals ter wereld. Sinds 2017 richt VDL zich ook op kleinere AGV’s voor industriële bedrijven met zogeheten ‘gemengd verkeer’ op hun plant. Deze hybride vorm van geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd vervoer wordt in de Europese markt steeds relevanter, vanwege de vele toepassingsmogelijkheden.
Chauffeurs
Met de tweede generatie AGV’s spelen VDL en Siemens nog beter in op actuele uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs is daar één van. De beschikbare chauffeurs kunnen meer de ‘outbound’ transporten uitvoeren, terwijl een automatisch voertuig – met een beschikbaarheid van 95% – de ritten op het terrein kan uitvoeren. Dit resulteert bovendien in een hogere processtabiliteit en -continuïteit.
Ook helpt het elektrisch vervoer bedrijven om hun energiedoelstellingen makkelijker te behalen, te verduurzamen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook het aantal schades ligt lager, blijkt uit eerdere pilots.
Twin
Siemens levert de volledige aandrijving, automatisering en digitalisering, van de elektromotoren tot en met de visualisatiesoftware. De Siemens-software bestaat uit geteste, gecertificeerde bouwstenen die kan worden ingezet voor diverse functionaliteiten in het voertuig. Daarnaast levert Siemens ook de beveiligingsoplossingen die nodig zijn binnen een geautomatiseerd systeem.
Het complete systeem wordt eerst opgebouwd in een virtuele omgeving. Vervolgens wordt in deze ‘digital twin’ het logistieke proces gesimuleerd. Zo kan in de omgeving rondlopende mensen worden gesimuleerd, de snelheid van het voertuig worden opgevoerd om een bepaalde performance te halen of laadpalen worden toegevoegd.
Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland: “Wij zijn blij dat wij vandaag met onze partner VDL onze intensieve samenwerking hebben bekrachtigd. De combinatie van onze beiden expertises en de platformbenadering – het eco-systeemdenken – kan innovaties op het gebied van geautomatiseerd vervoer voor industriële toepassingen nog verder versnellen naar een halvering van de tijd.”
Karel Smits, business unit manager VDL Automated Vehicles: “De state-of-the-art technologie van deze tweede generatie AGV’s helpt industriële bedrijven om de logistiek op hun plant te verduurzamen, efficiënter, veiliger en betrouwbaarder te maken. Wij kijken er naar uit om de komende jaren deze technologie in nauwe samenwerking met Siemens verder te ontwikkelen voor een succesvolle, brede toepassing in tal van sectoren.”
De producenten in de industrie waren in november minder negatief dan in oktober. Het vertrouwen ging van -3,2 in oktober …
Hypertherm Associates en BLM Group hebben een strategisch partnerschap gesloten om de marktbereik uit te breiden. De twee industriële bedrijven …
Minister Beljaarts van Economische Zaken trekt € 2 miljoen subsidie uit voor het stimuleren van innovaties die de productiviteit in …
Het Amerikaanse SurfacePrep, een wereldwijde speler in oppervlakteverbetering, heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek …