5 januari 2018 - 2 min leestijd

Digitalisering in de automobielproductie met RFID

De optimalisatiedruk in de hallen van autofabrikanten neemt toe naarmate de variatie in onderdelen en uitvoeringen groeit. De uitdaging is om de kosten binnen de perken te blijven houden. Een digitaliseringsslag met behulp van RFID-technologie kan worden gebruikt om de logistiek en productieprocessen bij autofabrikanten transparanter te maken. Naast autofabrikanten kunnen ook andere producenten die te maken hebben met veel verschillende variaties profiteren van RFID.

Iedereen die ooit een nieuwe auto heeft besteld, weet: de lijst met extra’s is lang, de variëteit neemt toe. Voor autofabrikanten gaat deze individualiteit gepaard met grote uitdagingen. Veel componenten zijn immers vrijwel niet van elkaar te onderscheiden voor de werknemers – dus een veiligheidsgordel voor Duitse auto’s is vergelijkbaar met die voor niet-EU-auto’s. Veiligheidsrelevante componenten zijn daarom voorzien van een barcode die handmatig moet worden gescand. Digitalisering met behulp van RFID ontlast de medewerkers van deze routineklus en biedt ze tegelijkertijd de zekerheid dat ze de juiste onderdelen hebben geïnstalleerd door middel van automatisch controles.

 

Betrouwbaarheid en transparantie 

Mercedes-Benz Vans uit Ludwigsfelde (D) heeft in samenwerking met Fraunhofer IFF uit Magdenburg (D) getest hoe RFID-tags de procesveiligheid en efficiëntie kan verhogen. De resultaten waren volgens beide partijen veelbelovend. Het RFID-systeem bestaat uit een label en een scanner die de informatie uit kan lezen. In eerste instantie heeft Mercedes onderzocht welke onderdelen de meeste variaties hebben en deze meegenomen in de test. In totaal betrof het 40 verschillende onderdelen. De RFID-labels worden aangebracht op elk afzonderlijk component. Op het label is een serienummer opgeslagen, vergelijkbaar met een streepjescode. Het verschil is echter dat het serienummer veel meer informatie bevat. Daarnaast kunnen RFID-tags automatisch gescand worden, zelfs als de onderdelen al zijn geïnstalleerd. Dit betekent dat de informatie op de RFID-tags op elk moment kan worden bekeken. Voor de productie is dit een belangrijk voordeel. Zo kan in het midden van de assemblage, dus nog voordat de voor- en achteras van een bestelwagen gemonteerd worden, automatisch gecontroleerd worden of alle benodigde onderdelen zijn geïnstalleerd. Voorheen gebeurde dit pas bij de laatste controle door middel van een visuele inspectie door de werknemers. De fout kans was hierbij aanzienlijk groter.

Op korte termijn zal Daimler starten met het testen van RFID in serieproductie

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van TechniShow met al het nieuws uit de productietechnologie!
Aanmelden